المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : س وس ح و ب - م - ج - س - ح ( شهر العسل المرعب)



المفكــر
03-09-2009, 12:32 AM
مقلداً الفيلسوف من دون فك الشفرة

قصة مستوحاة ومنقول مع بعض التعديلات

ليلة العمر وكنا رايحين ندخل الشقة انا زوجتي وبعد مادخلت الشقة وقفلنا الباب واحسست

براحة غريبة بأني اكملت نصف ديني والباقي شهر العسل

قلت:واخيراً تزوجت وحاخذك في اول سفرة الى العمرة ان شاءالله وبنبداء شهر العسل

من الاراضي المقدسة

قالت : ربنا يخليك ليه ويحفظك وينولنا مرادنا انشاءالله

لكن فجأة سمعت اصوات غريبة جاية من الصالون وفي نور خافت من خلف الباب

ففتحت الباب من دون تردد ولقيت حاجة غريبة سبعة جالسين وشاربين ومريحين

ومعاهم واحد برتبة لواء

فتعجبت من المنظر مين دول ويعملوا في شقتي !!

فصرخت وقلتلهم : انتوا مين وبتعملوا ايه في شقتي ؟

فلكل بداء يبص في وشي وهو متضايق

وتقدم اللواء وقال لي : مبروك يا عريس .. انتوا تأخرتوا ليه دحنا كنا بنام

فقلت: بتناموا ده ايه ده انا دلوقتي بابلغ البوليس عنكم

فعقدوا يضحكون من كلامي وقال لي اللواء : انا من الداخلية لحماية المجموعة في المهمة

فقلت : مجموعة وحماية ليه ده انا مواطن كويس ومخلص

فقال لي : احنا عارفين كل ده بس انت استنى حتى اعرفك على المجموعة

فتقدم راجل ذوحاجب كثيف وقال اللواء : ده وزير الحج السيد مانع الخير

فتحدث مناع وقال: بص يا ابني مش انت متقدم لتأشيرة لذهاب الى العمرة في شهر العسل

قلتلوا ايوه ليه في مشكلة في ده

فرد وقال : لا لا بس العادة الازواج بيروحوا باريس لندن فيينا مش العمرة والحج وليه عايزين

تروحوا العمرة؟
فقلت : انا حر وعايز ابداء حياتي بطاعة الله ولا احنا مش احرار؟

فقال : بالعكس انتوا احرار بس لازم تتذكر بأنه صدر قانون بأن لا يجوز الشخص يسافر

الى الحج او العمرة الا مرة واحدة في السنة
فقلت: ايه ده مين وراء القانون ده انتوا ليه بتتدخلوا في حرياتنا الشخصية

فرد علي وقال: حريتك بتتوقف لما تؤذي الاخرين وذهابك للعمرة يؤدي الى نزيف العملة

الصعبة ويضر بالاقتصاد الوطني
فقلت : وليه السفر الى لندن وباريس مابيضرش الاقتصاد الوطني ولا ايه

فقال : ده هوه القانون

بعدها تدخل اللواء وعرفني بالاخر وقال ده مندوب وزارة الثقافة والاعلام السيد

علماني المنهج
فقلت : عايز هو الاخر كمان

فقال السيد العلماني : دوري بيبداء في تاكدي بأنكم ماتقروش حاجة تضر الامن

وتحث على الكراهية والعنف والارهاب ومش عايزينكم تشوفوا قنوات التلفزيون

وخاصة برامج الدعاة المتشددين وعايزينكم اتكونون من المتابعين لعروض الازياء

وحفلات ملكات الجمال على الشواطئ الغربية

بعدها تحدث اللواء وقدم لي سيدة صاحبة النظارات وقال دي مندوبة تحديد النسل

السيدة لا للخلفة الكتير

تحدثت السيدة لا للخلفة وقالت : مهمتي ان اتأكد بانكما لا تخلفان اكثر من طفلين

وعايزينكم تحددوا النسل من دلوقتي

فقلت : بس احنا مش عايزين نحدد النسل

فردت وقالت : هناك قانون بذلك

فضحكت وقلت : ح تنمعينا ازاي

فقالت : لدي صلاحيات بده ومتابعة ميدانية

فقلت : يا نهار ابوكم اسود ازاي حتابعينا ميدانيا

فقالت : صلاحياتي بأن اكون معاكم من فترة وفترة ومباشره في كل تحركاتكم لامنع ده

فقلت : ده جنون جنون

فتدخل اللواء وقال احترس لكلامك لانك كده بتهاجم الدولة وقوانينها

وخليني اعرفك على السيد حافظ النفاقي وهو مندوب الداخلية لشئون الانتخابات

فقلت : ماشاءالله سيماهم في وجوههم

فتحدث حافظ وقال:مهمتي إرشادكم وتوعيتكم بضرورة المشاركة في الحياة السياسية و التأكد من مشاركتكم في جميع الانتخابات واختياركم للمرشح المناسب

فقلت : الشخص المناسب هوه في حد بيترشح لهذا البلد وبيكون مناسب

فقال : ماتخافش احنا عارفين مين الرجل المناسب

فتدخل اللواء مرة اخرى: وقال اقدم مندوبة حقوق المرأة واشار الى سيدة نصف عريانة

فقال هذه السيدة حرية العريان

فقلت في نفسي : كده بقى اكتمل محور الشر

فتحدثت المندوبة : بعد ما حطيت رجل على رجل وهي تدخن السيجارة وملابسها على اسمها

وقالت : مهمتي اني اتأكد بأنك ماتفرضش الحجاب على زوجتك والتأكد بانك ماتمنعاش من

دخول وخوج من البيت وممارسة الرياضة ودعوة اصدقائها الى المنزل
فقمت من كرسي وحاولت اخنقها لكن اللواء تدخل باشهار مسدسه على راسي

وقال ده اخر انذار لك واذا كررتها اقبض عليك بأمر القانون

فقلت : قانون ده هراء مش قانون

وبعدها اخرجوا اوراق وطلبوا مني التوقيع

فقلت اذا رفضت

فقال : سيتم القاء القبض عليكم

بعدها دخل رجلان فقال اللواء لهم هل قمتم بعمل اللازم

فأجابا بنعم

فقلت منه هولاء

قال انهم يركبون الكاميرات لمراقبة كل تحركاتكم وتنفيذ كل القوانين الموقع عليها

بس ماتخافش ده لينا احنا ومحدش غيرنا بيشوف


فقلت للواء : ممكن انفرد مع مراتي خمس دقائق

فوافق : وقلت لمراتي بصي بقى انا مش ح ارضخ للجنون ده

فقالت لي اُمال بتعمل ايه

قلتلها : ح قاوم والي فيها فيها انا عندي مسدس في الدولاب ماتخافيش

فقالت : دول الاغلبية وعندهم كل الوسائل متاحة

فقلت مافيش غير اني اقاومهم واطلب الحياة

فقالت : انت كده طلبت الموت وليس الحياة

فقلت اموت حراً افضل من اموت ذليلاً

فأخذت المسدس وتوجهت اليهم واطلقت الرصاص في كل الاتجاهات

nouar
03-09-2009, 12:49 AM
دي احلى شهر عسل ....

كله كوم وانه تحديد النسل كوم ثاني..........

Bu Rashid
03-09-2009, 01:02 AM
اموت حراً افضل من اموت ذليلاً

جزاك الله خير

المفكــر
03-09-2009, 01:45 AM
دي احلى شهر عسل ....

كله كوم وانه تحديد النسل كوم ثاني..........


شعر عسل مرعب ومخطط له

يعطيك العافية

بدور
03-09-2009, 01:46 AM
ما شاء الله عليك المفكر

هذا حالهم البداية عسل والأخير ح قاوم والي فيها فيها انا عندي مسدس في الدولاب ماتخافيش




اموت حراً افضل من اموت ذليلاً:nice:

أم جود
03-09-2009, 01:49 AM
لا اله الا الله

هالقوانين موجودة بالفعل حاليا

بس صدق يوم قال اموت حرا ولا اعيش ذليلا

اما سالفة تطلع وتجي وتسوي رياضة بالعكس الرياييل مايمنعون حريمهم بس كل شي في اطار الدين والادب والاخلاق

المفكــر
03-09-2009, 02:14 AM
اموت حراً افضل من اموت ذليلاً

جزاك الله خير




نعم وخوش قرار حر

يعطيك العافية بوراشد

المفكــر
03-09-2009, 02:15 AM
ما شاء الله عليك المفكر

هذا حالهم البداية عسل والأخير ح قاوم والي فيها فيها انا عندي مسدس في الدولاب ماتخافيش




اموت حراً افضل من اموت ذليلاً:nice:


يعطيك العافية وبارك الله فيك اختي بدور

فالحياة في مجملة اصبح كفاح وفي كل المجالات

المفكــر
03-09-2009, 02:19 AM
لا اله الا الله

هالقوانين موجودة بالفعل حاليا

بس صدق يوم قال اموت حرا ولا اعيش ذليلا

اما سالفة تطلع وتجي وتسوي رياضة بالعكس الرياييل مايمنعون حريمهم بس كل شي في اطار الدين والادب والاخلاق


ها القوانين موجوده وبدعم اعلامي في بعض الدول العربية

والله يتقبل دعائك بحفظ بنتك وتسخير زوجك ويرزقك برحمته ان شاءالله