المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : افيدوني

يونيك ^ قطر
23-02-2012, 03:46 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بغيت من هل الخبره انهم يفيدوني عندي ارض مساحه 1000 متر
بس مشكلتي اللي مسببه لي ارق ياترى أبنيها ولا اشتري لي بيت وافك عمري من السندارة وعوار الراس خاصه من بعد هل المشكل اللي مالها اول ولا تالي مع المقاولين وسوالفهم واللي توصل للمحكم اكثر الاحيان .....

ارجو الرد السريع علي بخصوص هل الموضوع لاني محتاره واااايد
وماودي اخطي خطوه واتحسف عليها .....

ولكم مني كل احترام

ahmed jasim
23-02-2012, 07:08 PM
السندارة وعوار القلب بتلاقينه فى كلا الحالتين
الغش والنصب بتلاقينه فى كل خطوة من الخرايط الى إتمام البناء
إذا مرتاحة من منطقة أرضك فتوكلى على الله وإبنيها
البنيان يكون على مراحل يعنى خلصى العظم وتمديدات الكهرباء وبيبات الصرف الصحي وبلاستر داخلي وبعدين إتفقى للتشطيبات مباشرة مع صاحب الصنعة كالسيراميك والرخام والجبس والحجر والنجارة والأبواب الحديدية والألمنيوم والمطابخ وورق الجدران والصبغ.
والدفعات تكون صغيرة وكثيرة حتى لو إختلفتى مع المقاول تقدرين تغيرينه بدون ما تتأخرين
ولا تعتمدين لا على المحاكم و لا على الشرطة وبالتوفيق

aaziem
24-02-2012, 04:45 AM
اختيار المقاول عامل مهم جدا احنا زمان كنا بنشتغل في المقاولات لفلل الاسكان الشعبي سواء كان كبار موظفين او عادي وتركنا المجال في فلل الاسكان لان زي ما تفضلتي المشاكل اللي لا لها اول من اخر واصبحت كثيرة واصبحت شغلة من ليس له شغلانه وانا اقدر افيدك ان البنيان احسن من الجاهز لان انت بتشوفي الدزاين اللي انت عيزاه وحسب احتياجاتك مش كل المقاولين نصابين ولا تعتمدي علي الاستشاري لازم حد موجود يتابع البناء علي درايه لو بسيطة بالبناء الاختيار الصحيح للمقاول بيتم علي اساس سابقة اعماله وسمعته ومدي جديه التزامه بالتنفيذ بالسؤال عنه وزيارة مواقع العمل تبعته عموما لو المقاول قال انا باخد سنه في المشروع تكوني عاملة في حسابك انه المدة بتزيد اكثر من كدة شوية ٤٠ ٪ علي حسب حجم المشروع المقاول اللي يعطي السعر علي اساس بالمتر المسطح ده مقاول من منازلهم المقاول الصحيح هو اللي بيحسب كميات واخيرا ممكن تدفعي مبلغ زيادة شوية لكن ضمان المقاول في امانته افضل من الارخص ويكون حرامي وبالتوفيق ان شاء الله

كتكوت الوحش
24-02-2012, 04:48 AM
نصيحة ولا تضيع الوقت بيعيها وشوف جاهزز ما تعرف بعد ما تبلش تبني اتزيد اسعار مواد البناء
شوف شي جاهز ابرك بدال ما تقعد سنه او سنتين وانت تبني وبالمره اتفك من عذاب المقالوين والروحات والجيات
واذا حبيت اشوف لك مشتري

يونيك ^ قطر
24-02-2012, 06:44 PM
اشكركم على الرد وماقصرتوا على سعت الصدر

يونيك ^ قطر
24-02-2012, 06:45 PM
بخصوص رد اخوي احمد تقصد أني ابني عظم افضل

يونيك ^ قطر
24-02-2012, 06:47 PM
اخوي كتكوت لو بغيت اشتري بيت هل تضمن انه مهب تجاري والحين بحدود كم ممكن احصل بيت للبيع وبسعر بنك التنمية والبيت يكون في الدوحة مهب خارجها

يونيك ^ قطر
24-02-2012, 06:53 PM
aaziem اشكرك على ردك بس شلون اقدر اعرف المقاول صاحب الذمة والضمير وهل يكفي الاشراف من قبل شخص معين من غير الستشاري وهل وجود الستشاري ضروري معن تواجده قليل وماهي المراحل المهمة في البنيان والتي يتوجب وجود الستشاري فيها