المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : لكل من يريد البناء الصحيح بنفسه (موضوع مهم) وبالتوفيق للجميع

aaziem
24-02-2012, 07:17 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

انا حبيت افيد اعضاء المنتدي لكل من يريد البناء لنفسه ويكون قائم عليه بنفسه سواء بوجود المقاول او غير وجود المقاول

ان عمليه البناء هي عمليه في غاية السهولة اذا تمت بالترتيبات والمراحل الصحيحة الصحيحة واتباع تعليمات الرسم الهندسي لان الكثير يقعون في مشاكل بسبب ذلك

اولا عمليه اختيار الدزاين للمبني او الفيلا انا انصح كل من يريد البناء قبل الذهاب الي الاستشاري انه يتم فتح مخيلته لمنظر وشكل البيت اللي هو عايز يبنيه بانه ببساطه شديدة يجيب ورق مربعات للرسم بتحصلونه في المكاتب وممكن يعملها علي الووورد يكون المربع 1سنتيمتر في ا سنتي متر علي اعتبار ان الواحد سنتي متر يساوي متر مربع ويبدا في عمليه الرسم والتخطيط لشكل المبني الداخلي وهي عبارة عن مساحات الغرف والحمامات وبعدين يروح بالرسم للاستشاري وهو يقوم بتنفيذ المخطط الطريقة الثانية هي الاختيار من الكتالوجات عند الاستشاري ودي بتكون فلل تم رسمها قبل كدة وتنفيذها بالنسبه لشكل الواجه اولا هي بتعتمد علي مدخل البيت سواء واسع او صغير وثانيا علي التراسات البلاكون او الشبابيك لو فيه يعني الواجه عموما لاتؤثر في الشكل الداخلي للمبني وتقسيمته الداخليه وعموما الجي ار سي مخلاش كله قص ولزق
يراعي اثناء التصميم ان مساحات الغرف لاتقل عن 25 متر مربع يعني 5 في 5 او 4 في 6 مثلا الماستر روم تكون في حدود 35 متر مربع علشان تقدر تحط تلفزيون شازلونج او اتنين كرسي لاضيقها علي نفسك الحمام الماستر يكون في حدود 12 متر مربع يقدر يشيل جاكوزي او بانيو واسع وباقي الحمامات الله يعزكم ممكن من 8 متر او اقل بسيط
البيز منت او البدروم مهم جدا لو حتي ربع مساحة الفيلا له استخدامات كثيرة زي ممكن مطبخ يغنيك عن الملحق الخارجي ويوفر عليك تكاليف الاساسات لانها بالفعل موجودة يعني 30 الف ريال علي الاقل ممكن تستخدمه في تخزين الاشياء اللي لاتريدها بالمنزل وعايزها للذكريات مثال العاب الاطفال وغيرها او لحين التخلص منها بالطريقة المناسبة
نيجي للمهم وهي مراحل البناء
اولا لو انت اللي راح تبني لنفسك لابد من عمل حصر كميات لكل المراحل علي حداه حتي لاينصب عليك نجار او حداد او بناء او مصنع خرسانه او مقاول بيقول انه بيحصر كميات
عمليه حصر الكميات تتم عن طريق مهندس او اي فني متمرس للمهنة كامله لو في حد حابب يحصر كميات الفيلا يراسلني علي الخاص بعطيه رقم صديق يقوم بالعمليه بمبلغ رمزي
حصر الكميات بيكون كآلاتي اعمال الحفر والدفان ونوعه اذا بيكون بودرة او مغربل اعمال حديد التسليح وتتنقسم الي الاساسات القواعد + العمدان + الكمر + الاسقف + عتب الشبابيك الخ كل علي حداه وبيتم جمعهم يطلع عندك كام طن حديد ومبين اقطار الحديد 8 او 10 او 12 مم الخ
والخرسانه بتكون بنفس الطريقة بتعرف كام متر مكعب بيكون احتياجك للفيلا وبعدين اعمال الطابوق والبلاستر واعمال الكهرباء والتغذية للمياة والصرف الصحي واعمال التشطيبات كامل انا عايز اقول ان حصر الكميات بيخليك تعرف انت هتحتاج كميات من المواد اد ايه من غير ما تخسر ريال في شيئ انت لاتريده ولا ينصب عليك نجار علشان 100 ريال زيادة في المتر يقوم ملبس المالك في 3 متر خرسانة زيادة في كل مرحلة من مراحل الصب بالف ريال يعني بتلاقيك علي الفيلا ما تنتهي دافع 50 الف في الهوا لان مش النجار لوحده ده البنا والبلاستري والمبلط وبتاع الصبغ وكله بيضرب في عدد الامتار ولو هتحسبها وراهم هتوه انما الحصر عن طريق متخصص افضل واريح لك سواء معاك مقاول او بتبني لنفسك او تشطب لنفسك هتلاقي نفسك مرتاح
تجهيزات الموقع عدد اتين تانك مياة حجم متوسط الاخشاب اللازمة للمشروع بالنسبة للي بيبني لنفسه لا يفكر انه يشتري عدد مستعملة غير قصاير المربعات والملازم والجاكات ويكون معاه حد فاهم وامين والباقي جديد سواء مولد كهرباء او منشار او جريندر او هزاز ممكن يآجر باليوم بس بالاخير بيطلع عليك بتمنهم اذا حد حابب انه يآجر عدد بدله اماكن للايجار محلات
لمن يريد البناء لنفسه لا ياخد عمال الشبرا لو ببلاش يمكن التعاقد علي بنود العمل من خلال صغار المقاولين نجارين او حدادين الخ ملتزمين والدفع بعد استلام الاستشاري واللي يبغي ارسل له ارقام علي الخاص لكل المجالات ويكون بعقود علي العمل
مراحل البناء هي الاهم
اول مرحله بتكون الحفر لا تحط ببالك ان العمق مهم اهم شيئ ان يكون باين عندك الصخر بعد عمليه الحفر يعني لو بتحفر 1 متر ولا يوجد صخر عمق شوي لو فرضنا انه لايوجد صخر لازم تعمل ارضيه من الدفان البودرة والصبيز 30 سنتي علي الاقل وبعدين صب خرسانه نظافة علي شبك حديد بسمك 15 سنتي علي الاقل ده لو مفيش صخر الحفر بيكون اوسع من مساحة الفيلا 70 سم علي الاقل من كل الاتجاهات لرفرفة القواعد ولاتتكلف مصاريف حفار تاني لان الحفر ضيق ولا توسعها اوي علشان ميزدش معاك الدفان
ثاني مرحلة هي صب قواعد النظافة
فرش بلاستيك 1000 جيج قبل الصب مع مراعاة التنظيف من الاتربة بالمكنسة سمك القاعدة حسب المخطط 10 سم او اكثر حسب المخطط بعد الصب لابد من عمليه الرش بالمياه لتماسك الخرسانه يوم علي الاقل
القواعد الخرسانية المسلحة
بيتم عمليه فرز للقواعد وهنا فوايد حصر الكميات كل نوع قاعدة علي حداه مثال اف 1 منها 5 قواعد واف 2 منها 10 قواعد وهكذا بيتم عمليه تقطيع الحديد كل نوع لوحده وتتعيجه من خلال الحداد اهم الاشياء اللي لازم تاخدها في اعتبارك هي رقاب العمدان لازم يكون طولها مناسب مع منسوب الطريق حتي لاتطلع الفيلا تحت في الارض اقل من منسوب الشارع تاني شي لازم تعرف ان اي قاعدة فيها عمودين لازم تكون فرش وغطاء يعني بتكون كانهم قاعدتين فوق بعض ملاحظات ترببيط الحديد وانه لازم يكون فيه 2 سيخ بالطول و اتنين سيخ بالعرض لمسك العمود واللي بيستخدم الحديد الاوبكسي بعد التقطيع يتم دهان مكان التقطيع بالاوبكسي اطلب الايبوكسي من مورد الحديد ببلاش ودي شغل الحداد او عامل ما بتاخد غير ساعتين زمن
التآكد من ان الحديد غير ملامس الارض ولا الجوانب بوضع بسكوت علي الاقل 5 سم السمك
التآكد من فرش بلاستك قبل الصب
دي اهم مرحله هي اللي بتحدد شكل البيت ولابد من وجود مهندس لاستلام المرحلة دي بالاخص حتي يتآكد من زوايا وحدود البلدية ومن حدود المبني ومن ضرب العواميد ولابد من انك تآكد عليه وتكون موجود بنفسك ويستحسن لو لك صديق مهندس او فورمان نجار قديم يساعدك ويبص قبل الاستشاري حتي لا تتفاجي بان المبني اعوج او تلاقي العامود مثل الخازوق في مكان الباب او وسط الغرفة
اهم حاجة ملاحظات التسليح السابقة الذكر لان دي اصول صنعة مينفعش التغاضي عنها
بعد الصب الرش بالمياة لمدة 3 ايام ويغطيها بالخيش المبلول بالمياة
ملاحظات اثناء الصب للجودة ان اللي يكون ماسك بامب الخرسانة لا يكون عالي اكتر من متر عن مستوي الصب لعدم انفصال الحبيبي للجابروا
اتآكد بنفسك من فواتير المصنع عليها اسمك واسم المشروع ونوع وقوة الخرسانة 20 او 30 او 35 نيوتن الخ
لو حاسب كميات هتعرف انت عايز اد ايه لو مش حاسب ابقي شوف الخرسانة اللي هتترمي علي الارض

اعمال الطابوق الردم
ملاحظات عامة لكل اعمال الطابوق
اولا الطابوق اشترية من مصنع كويس علشان نسبة الرمل لاتكون كتيرة ممكن تبعت عينة للمختبر لازم يحقق 7 نيوتن علي الاقل
بعدين رش الطابوق قبل البناء وخلي بالك من مونة الطابوق انها تكون رمل حكومي (مغسول) فقط لاغير اوع يحط معاه رمل بلاستر 300 كيلو اسمنت لكل مترمكعب رمل بالبلدي كل عربانة رمل ملايانة لها كيس اسمنت والخلط طبعا بمياة صالحة للشرب ونوع الاسمنت مقاوم للاملاح
اخذ منسوب الطريق ويتم البناء
لايبني اكثر من خمسة طابوقات في اليوم فوق بعض خمس مداميك اسمها
تقسيم الفيلا بالطابوق مستحسن امان اكتر او انك تلف الداير عموما دي حسب الميزانية
اسفل الطابوق لابد من فرشة خرسانه بسمك 10 سم متدرج علشان المقاول ميحطش كسر طابوق يعني لازم يصبها علي ميزان مياة (خرطوم) ودي اصول صنعة مش عبق لا علي البناء ولا المقاول الاصول كدة عادي ممكن يكون خلط الخرسانة دي بالموقع
اعتماد الانشائي ديما علي الخرسانة المسلحة لايوجد اي اعتبار للطابوق في حساب الاحمال
بعد البناء يتم ملاء الطابوق ده بالخرسانة العادية خلط بالموقع عادي يعني اتآكد بنفسك بدل ما يملاها المقاول او الصنايعي بورق شكاير الاسمنت لانه نسي او بيوفر علي نفسه فلوس

بعد كدة رش الطابوق وابداء في صب رقاب العمدان لو مقسم من الداخل صب الرقاب مع الكمر لو لا يبقي صب رقاب العمدان
ملاحظات للعمدان
اتآكد ديما من الكانات لاتقل عن 7 حبات في المتر حتي لو الرسم بيقول 6 حط 7 او 8 في المتر الطولي لان هي دي ماسك العمود
ونفس الكلام بالنسبة للكمر 7 او 8 ف المتر
طبعا الحديد لابد انه يبعد عن الخشب 2ونص سنتيمر بوضع بسكوتات في الاربع اتجاهات
جميع الاسمنت والخرسانه المستخدمه الي مرحله الكمر لابد انها تكون من النوع المقاوم للاملاح واتآكد بنفسك من فواتير المصنع

بعد الصب يتم الرش بالمياة لمدة 3 ايام
اعمال العزل ضد الاملاح والرطوبة
اختار نوع جيد من العزل المائي وبعدين لابد انه يكون 3 اوجه وبعدين تغطي كل الاساسات بالبلاستيك 1000 جيج

اعمال الدفان ابعد عن الدفان المغربل لانه بالتريب واكترهم حرامية يجيب لك بوكت وبالاخير بيطلع عليك اغلا من الدفان البودرة والدفان البودرة ده عبارة عن صخر مطحون يعني 10 علي 10 مش تراب وبيكون بالطن يعني 20 طن ورخيص مو بغالي
بيكون الدفان علي 3 مراحل كل 60 سم عمليه غمر مياة ويتم الدك يفضل اثناء الردم ان تستخدم شيول صغير علشان لا يكسر عمود ولا قاعدة

بكدة تكون انت انجزت 90 في الميه من الاساسات
اخر مرحلة هي انك ترمي بايبات الكهرباء والتلفون ويفضل تعاقد من البداية مع شركة في اعمال الكهرباء وبعد كدة بتصب ارضية النظافة علي حديد شبك 6 مم 20 نيوتن مقاوم للاملاح من المصنع
كدة تمت الاساسات والحمد لله وبالتوفيق للجميع
يتبع ان شاء الله انا لا اتواجد بكثرة ولكني سآحاول التكملة ووضع صور او فيديوهات ان امكن
اي استفسار سوف اقوم بالرد عليه لاي من مراحل البناء ومستمرين ان شاء الله حتي تسليم المفتاح وسامحوني اذا نسيت شيئ لاني بكتب من الذاكرة

لاجل QT
24-02-2012, 08:21 AM
جزاك لله خير على المعلومات الطيبة

بس ممكن بعد اذنك.. هل انت مهندس او احد الاشخاص اللى جربو مرحلة البناء

aaziem
24-02-2012, 08:42 AM
مهندس ميكانيكا (تخصصي بمعدات البترول ) وواخد دبلومة في الهندسة المدنية لكني لست بمهندس مدني شريك في شركة كنا نشتغل في فلل الاسكان لحد ٢٠٠٨ و نفذنا اكتر من ٥٠ مشروع والحين خلاص لانشتغل في الاسكان الشعبي لكثرة المقاولين والمشاكل وحط تحت المشاكل ١٠٠ خط حاليا نعمل في الخدمات البترولية والصيانة في حقول النفط والغاز شغل بعيد عن الاسكان الشعبي نهائيا ولا يوجد لدينا عمالة في هذا المجال حاليا ودة ناتج خبرة ميدانية حبيت اني افيد الاعضاء بحاجة ليس اكتر تحميهم من اللذين لايخافون الله ولا يراعون ضمائرهم واشكرك علي مرورك اخي الكريم

لاجل QT
24-02-2012, 08:51 AM
مهندس ميكانيكا (تخصصي بمعدات البترول ) وواخد دبلومة في الهندسة المدنية لكني لست بمهندس مدني شريك في شركة كنا نشتغل في فلل الاسكان لحد ٢٠٠٨ و نفذنا اكتر من ٥٠ مشروع والحين خلاص لانشتغل في الاسكان الشعبي لكثرة المقاولين والمشاكل وحط تحت المشاكل ١٠٠ خط حاليا نعمل في الخدمات البترولية والصيانة في حقول النفط والغاز شغل بعيد عن الاسكان الشعبي نهائيا ولا يوجد لدينا عمالة في هذا المجال حاليا ودة ناتج خبرة ميدانية حبيت اني افيد الاعضاء بحاجة ليس اكتر تحميهم من اللذين لايخافون الله ولا يراعون ضمائرهم واشكرك علي مرورك اخي الكريم

بارك الله فيك وكثر الله من امثالك

عاشق الشهاده
24-02-2012, 11:04 AM
أخي الكريك أنا ناي ان شاء الله ابني دور ثاني فوق ... الاسبوع الجاي بتكون الخرايط جاهزة .. يا ريت لو تعرف مقاول ممتاز وأمين وسعره مناسب أكون شاكرلك .. الصراحة محنار اسلم المشروع لمقاول كامل ولا بس اساسات واشطب بنفسي ... ايش نصيحتك بارك الله فيك

aaziem
25-02-2012, 03:08 AM
أخي الكريك أنا ناي ان شاء الله ابني دور ثاني فوق ... الاسبوع الجاي بتكون الخرايط جاهزة .. يا ريت لو تعرف مقاول ممتاز وأمين وسعره مناسب أكون شاكرلك .. الصراحة محنار اسلم المشروع لمقاول كامل ولا بس اساسات واشطب بنفسي ... ايش نصيحتك بارك الله فيك

اخي الكريم اولا انا لا اعرف مقاولين لانني تركت المجال منذ زمن ولكني سوف ابحث لك عندي في الكروت القديمة ولكن عليك الاستعلام بنفسك عن المقاول هناك اما بالنسبة لانك تعطي الاساسات لمقاول وانت تقوم بعملية التشطيب فالامر متروك لك فكما اوضحت سابقا انه لابد ان تكون علي دراية باصول الصناعة وان تكون علي علم بالكميات واسعار المواد في السوق المحلي حتي لاتقع فريسة سهلة في يد من لايخافون الله والاهم هو التفرغ اثناء مراحل العمل تابع معي اخوي وان شاء الله راح تستفيد وتقدر تاخد القرار السليم
بالنسبه للتشطيبات كثيرا ما تتردد كلمة التجاري والديلوكس والسوبر ديلوكس
انا هقولك السر فين
ملاحظة مهمة
بالنسبة للدهان البرايمر والمعجون جميع الانواع سواء جوتن او ناشونال سعر الدرم واحد 60 ريال للناشونال و63 ريال الجوتن سعر المتر مصنعيات هنا ايضا واحد 4 او 5 ريالات عبارة عن حف البلاستر وبرايمر و2 سكين معجون ووجه بطانة
بالنسبة لشغل الالمونيوم للشبابيك التجاري والديلوكس والسوبر ديلوكس السعر واحد وهو بالمتر المربع يتراوح من 350 الي 450 ريال حسب المكان ونظافة الصناعة والتركيب
بالنسبةلاعمال الكهرباء التمديدات والويرات كله عماني والديبيهات انجليزي او ايطالي فلا يوجد اي فرق للسويتشات الكهرباء التجاري والديلوكس والسوبر ديلوكس كله بيسلم سوكت ابيض غالبا ايطالي وده سعره 14 ريال للحبه ولو بتجيب بالكرتون بيطلع عليك 11 ريال
التمديدات الصحية غالبا كله الماني والصرف بحريني فلا يوجد اي فرق
يعني مفيش فروقات في الاساسيات اين يوجد الفرق

الفرق يوجد في نوع البلاط (سراميك ماركة محترمة شكل مميز استايل علي الارضيات رسومات بالارضيات) او انك تركب رخام ارضيات او جرانيت مع شكل ورسومات علي الارضيات
اما لو بلاط السراميك نقشه واحدة حتي لو كان سعره الف ريال للمتر فهذا يعتبر تركيب تجاري
اطقم الحمامات الله يحفظك تكون من اي ماركة محترمة بغض النظر عن بلد الصنع الشكل المميز دزاين واستايل الحمام غير الاشكال المعتادة اللي بتحصلها عند البائعين العاديين
بعدين كبتات المطبخ بتكون غير المعتادة المتر فيها ب 700 ريال مصمم علي مطبخك دورين باشكال فخمة
السويتشات تكون نوع جيد غير الابيض ممكن ذهبي او فضي السويتش 70 ريال مثلا
بالنسبة للدهانات هي تكمن في الرسومات علي الحوائط كالترخيم ومش الترخيم العادي او رسومات ثلاثية الابعاد او اي كان ولا بد ان يكون اللون مناسب مع الاثاث المنزلي يعني تكون عارف لو بتشتري غرفة بنت مثلا لونها بينك يكون الحوائط والستاير متناسقة مع اللون البينك فممكن يكون الالوان المختارة بين السماوي والبينك او الروز مش دهان والسلام لازم يكون فيه تآني ولا تستعجل علشان يبان عندك بالبيت كلمة سوبر ديلوكس ويبان المصاريف اللي انت تصرفها عليه لاني كثيرا ما اري الاخوان يقعون فريسة للنصب وفي الاخير هو تشطيب عادي جدا
وفروق الاسعار خياليه
الاسقف المعلقة والجبس بيكون من ضمن التشطيبات السوبر ديلوكس والديلوكس ولا اقصد الكرانيش كلامي واضح اسقف معلقة
المكيفات اسبليت داخل الاسقف المعلقة (دكت) او مركزي وانا انصح بالاسبليت الدكت العادي سعره علي فكرة مو بغالي وصيانته ارخص من الاسبليت العادي لانه عباره عن ماكينات تركب علي السطوح وسعر الماكينة 4 طن تغذي غرفتين كبار 3000 ريال والشركات مثال كارير وال جي هم من يقوموا بعمليه التركيب والصيانة الدورية وضمان 5 سنوات والاهم من كل ده بتريح عمرك من فك وتركيب المكيفات للتنظيف
الابواب بتكون من الخشب الصولد واشكال مميزة تتناسب ايضا مع الشكل العام للمنزل ولونها مناسب لالوان الحوائط
انظمة الاضاءة بتقدر تتحكم بها خافته ساطعة وهكذا
مادون ذلك يا اخي الفاضل اعتبره تجاري لان مفيش وسط ديلوكس دي كانت موجودة ايام زمان اوي
ايام البلاط الشعبي والدهان البلاستك والزيتي لون واحد اما الان اصبح مفيش بلاط شعبي كل سراميك والدهان اصبح كله بلاستيك او زيتي واختلاف المسميات فقط في البلاستيك او مايطلق عليه فينوماستك
بالنسبة للدهان الخارجي يكون من النوع الجيد جوتاشيلد مثلا او انك تستغني عن البلاستر الخارجي وتركب حجر او تقوم ببلاستر كسر رخام بيكون المتر في حدود 90 ريال
وفر 40 ريال بلاستر و40 ريال دهان وادهن كسر رخام بيطلع عندك خرافي وفيه الوان جذابة لو حابب عندك تلاقي العينات بشركة تدمر

وبكدة انت تكون عرفت الفرق في التشطيبات وولا تنساق وراء الدعايات الكاذبة شطب علي مزاجك بتآني ولا تستعجل لاتدع اي مقاول يقوم لك بالتشطيبات تعاقد بنفسك علي الابواب والشبابيك وهم من يقوموا بالتركيب تعاقد علي الدهانات كل علي حداه تعاقد علي المطبخ بروحه انزل نقي السراميك والبلاط ثم تعاقد علي تركيبه من خلال كتلوجات جميع شركات بيع الرخام والجرانيت هم من يقومون بالتركيب وبيكون عليك ارخص من السراميك واشكال تحفة

اتمني اني اكون افدتك وبالتوفيق ان شاء الله

aaziem
25-02-2012, 04:26 AM
للتوضيح اخواني الاعزاء

بالنسبة لعملية التشطيبات مش بقيمة سعر المتر يعني انت ممكن تستخدم باب بسعر ٦٠٠ ريال وباب بسعر ٥٠٠٠ ريال ما يميز التشطيبات هي خدمة التركيب والصناعة والزوق الجيد عمليه تناسق الاثاث مع اولان الحوائط والاضاءة يعني مش ينفع تشطب مودرن وتفرش فرش كلاسيك بيضيع جمال الشغل مش بغلو الستارة انما بشكلها مع الاثاث المفروش ولون الدهان الموجود علي الحوائط وشكله هي عمليه ازواق وانا انصح بالبحث في صور التشطيبات واخذ الافكار منها صدق او لاتصدق ان كلمة تجاري وديلوكس وسوبر ديلوكس هي بعيدة تمام البعد عن الاساسيات في مراحل التشطيبات ولكن الفروقات كما ذكرت في الانتقاء بعناية لشكل ونوع المواد المستخدمة متناسق مع الاثاث وانظمة وشكل الاضاءة من ثرايا او اسبوت لايت شكل الكورنيش للاسقف الاضائات المخفية بيوت نور
لاحظ هذه الصورة جمالها ليس في غلو سعرها ولكن قد يكون السراميك من النوع العادي والدهان ايضا ولكن السر يكمن في تناسق الوانها بشكل ملفت

وانا بقدم خدمة لاعضاء المنتدي اذا فيه اي حد عايز مني زيارة ميدانية لمكان عمله وابداء اي ملاحظات او تقديم المساعدة يقوم بمراسلتي علي الخاص سآكون متفرغ ايام الجمعة والسبت سواء في مراحل التشطيبات او في مراحل البناء او مراجعة التصاميم الهندسية حيث انه جل من لايسهوا وهذه خدمة مجانية بدون اي مقابل وهي قضاء اوقات الفراغ في مساعدة الغير علي ان يكون المكان بالدوحة وضواحيها وليس بالاماكن البعيدة مثال الخور والشمال
وبالتوفيق للجميع

abud10001
25-02-2012, 02:35 PM
السلام عليكم

والله لو تعطينا خوي رقم الي يحصر الكميات والنجارين والحدادين بكون شاكر لك ويعطيك الف عافيه

روح الاطلس
26-02-2012, 12:08 AM
جزاك الله خير

معلوماتك ذهب وانت وجودك معنا ذهب يا اخوي

قريبا بنبدأ مرحلة بنيان واكيد بنحتاج استشارات خليك معنا وبنسألك كثير :) لا تطفش مننا

الان نحن بمرحلة البحث عن مقاول بسعر جيد

وحابه اسألك عن الحفر بالجدران ما رأيك به؟ وفي اي مرحلة يكون ؟؟ هل بعد اتمام البناء عظم ؟ او قبل ذلك؟

aaziem
26-02-2012, 03:28 AM
جزاك الله خير

معلوماتك ذهب وانت وجودك معنا ذهب يا اخوي

قريبا بنبدأ مرحلة بنيان واكيد بنحتاج استشارات خليك معنا وبنسألك كثير :) لا تطفش مننا

الان نحن بمرحلة البحث عن مقاول بسعر جيد

وحابه اسألك عن الحفر بالجدران ما رأيك به؟ وفي اي مرحلة يكون ؟؟ هل بعد اتمام البناء عظم ؟ او قبل ذلك؟

مافهمت عليك اخوي ايش تقصد بالحفر في الجدران تقصد تركيب بايبات الكهرباء ولا ايه

روح الاطلس
26-02-2012, 01:42 PM
اقصد بها التجويفات الجدراية

لاحظ الجدران

يونيك ^ قطر
27-02-2012, 04:57 PM
الله يعطيك الف عافية على كل هل المعلومات اللي تفيدنا

عاشق الشهاده
27-02-2012, 07:07 PM
جزاك ربي كل خير ... ما قصرت يا طيب وفي ميزان حسناتك ان شاء الله

aaziem
27-02-2012, 09:55 PM
جزاكم الله كل الخير اخواني

بالنسبة للاخ روح الاطلسي

اعمال الديكورات اللي في الصور هذه ممكن انها تكون عن طريق الجبس بورد او انك تعملها في الحوائط قبل البلاستر في حالة انك بتعملها تجويفات في الحوائط
عليك مراعاه الاتي ان في حاله لو الكمر ٢٠ سم العرض استخدام طابوق ١٠ سم او اقل وعمل التجوفيات مثال الصوره الاولي هي بتتم بنفس طريقة عمل الشبابيك اي لابد من وجود عتب بالاعلي كما يراعي عمل فتحة وتركيب علب الكهرباء بالعتب اثناء الصب لتركيب الاسبوت لايت ان مثل هذه الديكورات ليست بالصعبة ولكن المطلوب منك اخي الكريم هو التصور اثناء عمليه البناء قبل البلاستر
اما بالنسبة للسقف فهو سقف معلق يمكن عمله بعد البلاستر او المعجون
بالنسبه للفتحات اللي بتكون فيها تجويفات دائريه مثال الصورة الثانية دي بتكون صب خرسانة ودي شغلة النجار
وبالتوفيق

strong woman
03-03-2012, 09:56 PM
جزاك الله ألف خير ...في ميزان حسناتك

ام غادة
07-03-2012, 11:46 AM
ممكن اسم شركة تعمل على قص الخرسانة