المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : لاهل الخبره .. اخطط لشراء شقه في القاهرة و المطلوب نصايحكم

Aaziz
07-06-2012, 10:02 AM
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته

لي صديق يملك شقه في مصر منذ سنين و اقنعني بشراء شقه في مصر للسكن .

و حاليا انا مقتنع بالفكره ولكن اطلب منكم المشوره في مايلي :

1- على اي اساس يتم تحديد اسعار الشقق في القاهرة ؟ طبعا لكل منطقه اسعار ولكن الي اقصده ،، هل مثلا الشقه اذا دور ارضي اغلى من الي في الادوار العلوية او مثلا اذا فيها بلكونه اغلى .. الخ الخ

2- المناطق الي تصلح للسكن (صديقي اعتقد شقته في عين شمس اذا ماخانتني الذاكره)

3- كم غرفه يفضل تكون الشقة و أي دور يفضل السكن فيه (طبعا شقة جديده و انا اشطبها)

4- كيف نظام التملك في مصر ؟

5- هل الافضل عماره تكون على شارع عام او شارع فرعي ؟

6- هل يوجد شقق فيها كراجات للسيارات .. يعني افكر اشتري سياره صغيره هناك و اخليها في طبيله اذا توفرت في السكن .

7- بخصوص التكلفه هل فيه اسعار شبه محدده للشقق ؟ مثلا الشقق في المنطقه المنطقه الفلانيه تتراوح بين كذا و كذا .

ملاحظات :

انا ماني من الاشخاص الي يزورون مصر دايما .. زرتها ممكن 5 مرات ولكن احبها و احب شعبها .

الشقه الي ابيها تكون للسكن و الراحه وتغيير الجو .

ختاما ساستفيد جدا من ملاحظاتكم و مشورتكم او اي معلومه اضافية .

مليت
07-06-2012, 12:03 PM
مرحبا بك قرار صائب ان شاء الله وللعلم مصر في عز الثوره وهي شغاله الدكتور شغال المزارع شغال المهندس شغال المدارس والجامعات شغاله يعني تقدر تقول انها فعلآ بلد امين رغم وجود بعض الملاحظات الامنيه البسيطه هنا وهناك

عن نفسي انصحك في المدن الجديده وتحديداً الشيخ زايد منطقه راقيه واسعارها في المتناول وهي ملاصقه نوعاً ما لمدينة 6 اكتوبر السعر يحدد حسب المتر من 1000 جنيه الى 2000 جنيه مشطبه وانصحك تاخذ شي متشطب على عينك وتفك نفسك من التشطيب وخلافه

وبخصوص التملك نص اهل قطر عندهم شقق من سنين في مصر والتملك عادي بس اهم شي قبل لا تشتري تروح لمحامي السفاره يخلصلك الاوراق او يحولك على محامي معتمد عندهم بيكلفك حوالي 5 الاف جنيه

بنسبه للاسعار على النيل في القاهره صوب جامعة الدول تتكلم من 500 الف جنيه لين 2 مليون جنيه وهذا ي الاسعار خياليه بصراحه ناهيك عن الزحمه والازعاج

عندك مدينة نصر حلوه والمطار قريب منها وفيها شقق من 200 الف جنيه الى 700 الف وعندك سيتي ستار جمبك ولو حبيت تدخل في زحمة القاهره من مدينة نصر حوالي ربع ساعه او اكثر

الاسماعليه خيال والاسعار فيها مناسبه لكنها بعيد حوالي ساعه وربع ويمكن ما تعجبك لهذا السبب

بخصوص كراج السياره حاول تشتري شقه في الدور الارضي مثلآ واكثرها يكون يحق لك فيها نسبة من الحديقه والبيسمنت

وحضرين لك

بوحمد1
07-06-2012, 10:08 PM
هلا اخوي
بالنسبة لي ما انصح الشراء في ظل الظروف السياسية الراهنة

Aaziz
07-06-2012, 10:11 PM
مليت الف شكر ،، ماشاءالله مبين عليك عندك خبره و فهمت انا ايش ابي .

اخوي انا السعر الي حاطه للشقه تقريبا 200 الف جنيه بدون تشطيب .

بشتري الشقه ان شاءالله و بركب لها درايش و باب للشقه و بسكرها .. و ان شاءالله نيتي اكمل تشطيبها بعد سنه من الشراء .

بخصوص الاماكن الي ذكرتها .. ترى خبري قديم بالقاهره ،، بسئل عنها .

شوف اخوي اعتقد الي يناسبني شي مايكون في وسط الحشره الي يناسبني اكون في الاحياء الهاديه القريبه نوعا ما من الاماكن الحيويه في القاهره .

اعتقد مدينه نصر خيار جيد

بخصوص الشراء في الدور الارضي .. الي فهمته انك تنصحني بالشراء في الدور الارضي اكثر من غيره ؟

الف شكل على المعلومات القيمه

ahmed jasim
08-06-2012, 06:52 AM
الأستثمار فى غير بلادك يعتبر فاشل 100%
فكر فيها بعد عمر طويل كيف الورثة بيتبهدلون فى البيعة
إذا علشان إسبوع أو شهر فى السنة الأجار أوفر وعندك حرية تغير المكان

عندى أسبوعين فى السنة فى شرم الشيخ إذا تبيهم مجانا بس تدفع للمنتجع صيانة عند الدخول أعتقد حوالى 600 جنيه

بن غيث
08-06-2012, 07:06 AM
طبعا منطقة عين شمس حط عليها x
مصر الجديدة و مدينة نصر
التجمع الخامس
والتملك عادي بس تاكد من صحة سند التملك للبائع
عن طريق الشهر العقاري
وان يتم التسجيل في المحكمة وتثبته في قسم الشرطة التابع له
بدون محامي او دفع فلوس
وبالنسبة لموقف السيارة يتم تاجيره او شراءه من قبل صاحب العمارة او اتحاد الملاك
ونصيحة. . اذا تاخذ شقة جاهزة ابرك
لان راح ينقص عليك حتى لو رفيقك المصري معاك

لاجل QT
08-06-2012, 07:30 AM
مرحبا بك قرار صائب ان شاء الله وللعلم مصر في عز الثوره وهي شغاله الدكتور شغال المزارع شغال المهندس شغال المدارس والجامعات شغاله يعني تقدر تقول انها فعلآ بلد امين رغم وجود بعض الملاحظات الامنيه البسيطه هنا وهناك

عن نفسي انصحك في المدن الجديده وتحديداً الشيخ زايد منطقه راقيه واسعارها في المتناول وهي ملاصقه نوعاً ما لمدينة 6 اكتوبر السعر يحدد حسب المتر من 1000 جنيه الى 2000 جنيه مشطبه وانصحك تاخذ شي متشطب على عينك وتفك نفسك من التشطيب وخلافه

وبخصوص التملك نص اهل قطر عندهم شقق من سنين في مصر والتملك عادي بس اهم شي قبل لا تشتري تروح لمحامي السفاره يخلصلك الاوراق او يحولك على محامي معتمد عندهم بيكلفك حوالي 5 الاف جنيه

بنسبه للاسعار على النيل في القاهره صوب جامعة الدول تتكلم من 500 الف جنيه لين 2 مليون جنيه وهذا ي الاسعار خياليه بصراحه ناهيك عن الزحمه والازعاج

عندك مدينة نصر حلوه والمطار قريب منها وفيها شقق من 200 الف جنيه الى 700 الف وعندك سيتي ستار جمبك ولو حبيت تدخل في زحمة القاهره من مدينة نصر حوالي ربع ساعه او اكثر

الاسماعليه خيال والاسعار فيها مناسبه لكنها بعيد حوالي ساعه وربع ويمكن ما تعجبك لهذا السبب

بخصوص كراج السياره حاول تشتري شقه في الدور الارضي مثلآ واكثرها يكون يحق لك فيها نسبة من الحديقه والبيسمنت

وحضرين لك

بارك الله فيك على التوضيح...بس لو كملتة بعدد الغرف لكل شقة وكم تسوى؟؟:shy:

Aaziz
08-06-2012, 08:54 AM
هلا اخوي
بالنسبة لي ما انصح الشراء في ظل الظروف السياسية الراهنة

الظروف الي فيها مصر شي طيب والله يعينهم و يعديها على خير ،، نتمنالهم وضع افضل .

الأستثمار فى غير بلادك يعتبر فاشل 100%
فكر فيها بعد عمر طويل كيف الورثة بيتبهدلون فى البيعة
إذا علشان إسبوع أو شهر فى السنة الأجار أوفر وعندك حرية تغير المكان

عندى أسبوعين فى السنة فى شرم الشيخ إذا تبيهم مجانا بس تدفع للمنتجع صيانة عند الدخول أعتقد حوالى 600 جنيه

وانا اخوك القبر متر في مترين اذا ما استمتعت في مالك و صحتك في مايرضي الله تراك خسران .
اشكر عرضك السخي و هذا من طيبك و طيب اصلك يالشيخ

طبعا منطقة عين شمس حط عليها x
مصر الجديدة و مدينة نصر
التجمع الخامس
والتملك عادي بس تاكد من صحة سند التملك للبائع
عن طريق الشهر العقاري
وان يتم التسجيل في المحكمة وتثبته في قسم الشرطة التابع له
بدون محامي او دفع فلوس
وبالنسبة لموقف السيارة يتم تاجيره او شراءه من قبل صاحب العمارة او اتحاد الملاك
ونصيحة. . اذا تاخذ شقة جاهزة ابرك
لان راح ينقص عليك حتى لو رفيقك المصري معاك

ايواا ممكن تذكر لي السبب في انه عين شمس ماتصلح حتى لو على الخاص ،، صاحبي الي عنده الشقه قطري ولكنه يقضي شهور من السنه في مصر و مدح لي منطقه عين شمس بصراحه خصوصا اهل المنطقه .
بخصوص اني اخذ مشطب وجاهز انا متاكد انه افضل ولكن بيكون فوق ميزانيتي

Aaziz
10-06-2012, 04:41 AM
للرفع لمزيد من الاراء

أبورودي
10-06-2012, 10:30 AM
اهلا وسهلا اخى انا من سكان القاهره وسانصحك بالمكان للمبلغ المتاح لك
يمكنك الشراء فى منطقه العبور تبعد عن مطار القاهره 11 كيلو
بها كارفور مدينه ملاهى مائيه ممتاز مدينه ملاهى جيرولاند قريبه من المطار ومصر الجديده والطريق الدائري
اذهب للعبور وتحديدا المنطقه التاسعه عند الارض المخصصه لجامعه عين شمس
الموقع رائع والحي راقى جدا
الاسعار المتر من 1700 الى 2000 جنيه مصري
المساحات حتى 185 متر
بالتوفيق

Aaziz
10-06-2012, 10:37 AM
اهلا وسهلا اخى انا من سكان القاهره وسانصحك بالمكان للمبلغ المتاح لك
يمكنك الشراء فى منطقه العبور تبعد عن مطار القاهره 11 كيلو
بها كارفور مدينه ملاهى مائيه ممتاز مدينه ملاهى جيرولاند قريبه من المطار ومصر الجديده والطريق الدائري
اذهب للعبور وتحديدا المنطقه التاسعه عند الارض المخصصه لجامعه عين شمس
الموقع رائع والحي راقى جدا
الاسعار المتر من 1700 الى 2000 جنيه مصري
المساحات حتى 185 متر
بالتوفيق

الف الف شكر

ردك قيم بالنسبه لي
بصراحه سالت شخص يدرس في مصر و صار له كم سنه يزورها .. ابدا مامدح لي منطقه عين شمس .
بسئل اكثر عن منطقة العبورة والله يكتب الي فيه الخير.،، خصوصا اني شخص احب ابحث و اتاكد قبل قرار الشراء .

d.romance
10-06-2012, 10:40 AM
اخوي من رأيي ان افضل الأماكن بالنسبة لغير المصريين هي المهندسين او الزمالك او مدينة زايد او مصر الجديدة او التجمع الخامس يعني الاماكن الراقية وابعد عن المدن البعيدة
والله يوفقك

أبورودي
10-06-2012, 10:41 AM
الف الف شكر

ردك قيم بالنسبه لي
بصراحه سالت شخص يدرس في مصر و صار له كم سنه يزورها .. ابدا مامدح لي منطقه عين شمس .
بسئل اكثر عن منطقة العبورة والله يكتب الي فيه الخير.،، خصوصا اني شخص احب ابحث و اتاكد قبل قرار الشراء .

شوف ابتعد تماما عن المناطق الاتيه مهما كان السعر مغري ( عين شمس الزيتون شبرا فيصل الهرم 6 اكتوبر الشيخ زايد المواصلات والزحام حيخلوك تحزن جدا جدا

Aaziz
10-06-2012, 10:43 AM
اخوي من رأيي ان افضل الأماكن بالنسبة لغير المصريين هي المهندسين او الزمالك او مدينة زايد او مصر الجديدة او التجمع الخامس يعني الاماكن الراقية وابعد عن المدن البعيدة
والله يوفقك

والله انك وحش .. كذا حتى افضل يكون مجال البحث اوسع
الف الف شكر

king999
11-06-2012, 07:55 AM
ما انصح بلد فوضى صايرة